Dapatkan maklumat penting tentang portal MelakaPay, Soalan Lazim dan manual pengguna.
Pendaftaran adalah mudah. Hanya klik butang Daftar di laman utama dan mula mengisi butiran anda.
Ya anda boleh! Selepas pendaftaran berjaya, anda akan menerima e-mel pengesahan untuk mengaktifkan akaun anda. Sebaik sahaja anda telah mengaktifkannya, anda boleh mula menggunakan perkhidmatan yang ditawarkan dalam portal MelakaPay dan aplikasi mudah alih
Dengan portal MelakaPay, anda tidak perlu mengakses portal berbilang agensi untuk membuat pembayaran bil anda. Anda boleh membayar bil anda kepada pelbagai agensi yang mengambil bahagian seperti:
Tambahan pula, anda boleh memudahkan pengalaman pembayaran anda dengan beberapa ciri lain seperti mendaftarkan akaun penerima kegemaran anda, menyemak bil semasa anda dan menyemak status transaksi terdahulu anda dalam tempoh 3 bulan yang lalu.
Ya, anda boleh menukar kata laluan bila-bila masa yang menggunakan ciri-ciri yang disediakan dalam bahagian profil pengguna.Anda boleh meminta kata laluan baru melalui portal MelakaPay KERAJAAN NEGERI MELAKA sekiranya anda terlupa kata laluan semasa anda. Kata laluan baru akan dihantar kepada anda ke alamat emel yang didaftarkan. Kami menasihatkan agar anda menukar kembali kepada kata laluan yang baru secepat mungkin.
Tidak boleh. ID pengguna yang telah berdaftar akan digunakan setiap kali anda log masuk ke portal MelakaPay KERAJAAN NEGERI MELAKA.
Sila rujuk pada bil semasa yang anda terima dari agensi masing-masing. Nombor akaun atau nombor bil adalah berbeza antara satu sama lain. Sila hubungi wakil agensi-agensi masing-masing untuk mendapatkan maklumat lanjut mengenai bil anda.
Semua pembatalan bayaran perlu dilakukan secara manual. Anda perlu menghubungi agensi yang berkaitan jika anda fikir anda telah membayar secara berlebihan untuk akaun anda.
Sila semak bahagian terma dan syarat kami untuk maklumat lanjut.
Anda boleh menghubungi pegawai yang berkenaan melalui nombor di bahagian Hubungi Kami . Borang maklum balas juga disediakan untuk anda untuk menghantar mesej kepada agensi masing-masing.
Maklum balas terhadap aduan/pertanyaan akan dikeluarkan dalam tempoh tiga (3) hari waktu bekerja setelah aduan/pertanyaan diterima dan penyelesaian akan disediakan dalam tempoh tujuh (7) hari waktu bekerja.
Jika anda mempunyai apa-apa keraguan mengenai penyelesaian aduan/pertanyaan oleh Jabatan/Agensi terbabit, anda juga boleh menyalurkan aduan kepada pihak Biro Pengaduan Awam (BPA) di https://melaka.spab.gov.my/eApps/system/index.do
Tiada bayaran akan dikenakan untuk aduan/pertanyaan yang dikemukakan.
Financial Process Exchange (FPX) adalah saluran bayaran alternatif untuk pelanggan-pelanggan membuat bayaran dan pembelian secara atas talian seperti melalui laman web.
FPX memanfaatkan perkhidmatan dengan bank-bank yang terlibat dengan Perbankan Internet dan menyediakan proses pembayaran atas talian yang cepat, selamat, boleh dipercayai dan dalam masa nyata (real time). FPX menyediakan transaksi perniagaan end-to-end yang lengkap, rekod pembayaran, dan proses reconcilation yang dipermudahkan serta mengurangkan risiko kerana pergerakan dana adalah diantara institusi-institusi kewangan yang telah ditubuhkan. FPX juga menggunakan pengesahan dan pensijilan untuk memastikan transaksi yang dilakukan adalah selamat.
Pada masa ini, terdapat 16 bank yang terlibat:
Tiada pendaftaran yang diperlukan berkaitan dengan FPX.
Anda perlu mempunyai satu akaun perbankan internet dengan bank-bank terlibat seperti yang disebutkan di atas.
Caj Bank sebanyak RM0.50 akan dikenakan oleh pemegang akaun untuk pembayaran melalui akaun individu & RM 1 untuk akaun Syarikat.
Perkhidmatan FPX boleh didapati dari 1:00 pagi hingga 12:00 tengah malam setiap hari, tujuh hari seminggu, 365 hari setahun. Walau bagaimanapun, Perkhidmatan FPX juga bergantung kepada ketersediaan perkhidmatan Internet Banking oleh bank-bank yang terlibat.
Pada masa ini, had transaksi untuk B2C ditetapkan pada RM30, 000 setiap transaksi, manakala had untuk B2B ditetapkan pada RM1, 000, 000 bagi setiap urus niaga. Agensi-agensi tertentu juga akan menghadkan jumlah maksimum bagi pembayaran pada satu-satu bil. Sila rujuk agensi anda untuk maklumat lanjut.
Sekiranya anda mendapati sebarang kesukaran mendapatkan maklumat bayaran selepas transaksi, sila ikuti langkah ini:
Anda perlu menyimpan bukti pembayaran untuk rujukan anda. Walau bagaimanapun, bukti pembayaran tidak boleh digunakan sebagai resit rasmi. Sila baca Terma dan Syarat yang terdapat di dalam portal ini.
Sekiranya transaksi berjaya, akaun agensi akan dikemaskini dalam tempoh 3 hari bekerja. Sekiranya ia masih tidak dikemaskini, sila hubungi pegawai di agensi masing-masing untuk semakan pada akaun anda.
Ya. Pengguna boleh membayar lebih daripada satu akaun dalam satu transaksi (bayaran secara pukal). Tetapi pengguna perlu mendaftarkan akaun (cukai tanah/petak/cukai taksiran) terlebih dahulu di menu Akaun Berdaftar. Pengguna hanya boleh membayar bagi jenis perkhidmatan dan agensi yang sama sahaja. Maksimum akaun bagi 1 transaksi adalah 10 akaun sahaja.
1.Klik menu Bayaran -> Akaun Berdaftar / Pukal. Pilih Agensi dan kemudian pilih Jenis Bill serta klik butang Cari. Sekiranya belum ada rekod, perlu menambah dahulu akaun pada menu Akaun Berdaftar.
2. Klik butang Bayar untuk membayar ataupun pilih setiap akaun (jika ada lebih daripada 1 akaun) dan tekan butang Bayar Akaun Berikut.